Kerstfeest of kerstonzin?

Door Escovan op dinsdag 23 december 2008 12:15
Categorie: Algemeen, Views: 3584

N.B:Het is niet mijn bedoeling christenen of andere gelovigen aan te vallen, ik geef mijn mening, dit is mijn persoonlijke blog. Wat mijn persoonlijke geloofsovertuiging precies in houdt is niet van belang voor dit verhaal

------------------------------
Het is bijna kerst. Voor sommigen het feest van het jaar, voor anderen een sombere periode. Zelf ben ik er niet helemaal uit. Op zich heb ik niets tegen feestdagen, kerst echter komt op mij altijd zo twijfelachtig over.
Ten eerste is er natuurlijk bij mij het bezwaar dat de kerk er altijd bijgehaald wordt. Het verhaal van de geboorte van Jezus wordt je overal mee om de oren geslagen. Dit is complete onzin vind ik. Ik ben christelijk opgevoed, dus ik ken de tradities. Later leerde ik echter dat kerst helemaal niets met de geboorte van Jezus te maken heeft. Het is eigenlijk van origine een heidens feest. Het Lichtfeest waar kerstmis van af stamt, is om te vieren dat de zonnewende geweest is, en de dagen weer langer worden. Dus de komst van het licht wordt gevierd. De Germanen noemde het het joelfeest of ook wel het midwinterfest. Zij zijn begonnen met het hele kerstbomen gebeuren, een spar werd geofferd aan de goden Wodan en Donar. Rond het jaar 318 waren er ineens een paar christenen die vonden dat dit heidense feest (25 december) wel een mooie gelegenheid vormde om de geboorte van Jezus te vieren. In werkelijkheid is deze datum gekozen en geen feit dus.
Maargoed, die hele christelijke traditie heb ik dus maar voor mezelf laten varen. Ik ga niet speciaal met kerst even in de kerk het heilige boontje uithangen om vervolgens de rest van het jaar weer te zondigen (in de ogen van een aantal van mijn wat sterker christelijk overtuigde vrienden).
Een kerstboom vind ik op zich wel leuk, maar hoeft van mij geen spar te zijn. Liever niet eigenlijk. Al die rotzooi die je er mee in huis haalt, plus dat je boom daarna meestal ook dood is. Dus ik heb zelf een boom die bij voorbaat al dood is. Een heel klein kunststof boompje met een paar lampjes vind ik al leuk genoeg, en kan ik elk jaar weer gebruiken.
http://tweakers.net/ext/f/a5A6yrQ9pHszF5GHOANneyAq/full.jpg
Dan is er nog een heel andere kant van kerstmis. De commercie. Dat maakt voor mij kerst echt een minder leuk feest. Iedereen moet elkaar ineens kerstkaartjes sturen. Het hele jaar denk je niet aan sommige mensen en ineens is daar die kerst kaart. Leuke attentie zou je zeggen, maar mensen die ik aardig vind stuur ik sowieso wel af en toe een kaartje, hoeft het voor mij geen kerst voor te zijn. Veel mensen voelen zich verplicht om de mensen van wie ze een kaart hebben ontvangen er 1 terug te sturen, dus eigenlijk vanaf vlak na sinterklaas is de omzet stijgende voor de TNT.
Dan zijn er mensen die vinden dat kerst een soort excuus is om elk dieet aan de kant te gooien en helemaal los te gaan op allerlei voedsel. Ineens een paar dagen heel veel eten is helemaal niet goed voor je lichaam, maar goed, het stemt sommige mensen gelukkig blijkbaar. Begrijp me niet verkeerd, ik zit 1e kerstdag ook met mijn vriendin bij mijn ouders lekker te eten. Maar ik eet echt niet meer dan normaal. Waarom zou ik? Daarbij: veel van de extraatjes die er te koop zijn met kerst aan vreterij, heb ik al in mijn kerstpakket ontvangen. Dus mijn uitgaven met kerst blijven gewoon gelijk aan oktober. Ik doe gewoon niet mee met die massa hysterie consumptie.
Dan het laatste wat me de afgelopen dagen opvalt, is dat al die daklozen nu ineens bij elke winkel staan, straatkranten te verkopen of muziek te maken. Dit doen ze volgens mij expres nu in deze tijd van het jaar bij de winkels. Hier in Zutphen zie je ze anders maar zelden en alleen bij de grote winkelcentra. Maar zelfs de buurtsuper om de hoek hier heeft nou zijn eigen straatkranten verkoper. Elke keer kijkt die man me aan mijn zijn holle ogen en ingevallen gezicht en dan zegt mijn gevoel dat ik daar medelijden mee zou moeten hebben. Gelukkig ben ik een rationeel mens en ik weet dat niemand in Nederland honger hoeft te lijden en iedereen die moeite doet wel onderdak kan vinden. Dus waar gaat dat geld voor de straatkrant of het gebedel heen? Juist, drugs en alcohol en natuurlijk het publiceren van dat medelijden verwekkende stukje dode boom. Nahja, daar ga ik niet aan mee betalen dus.

Nou lijkt het alsof ik kerst af serveer als een hypocriet commercieel feest, en ergens vind ik dat ook wel. Laat je echter niet de feestvreugde benemen door mijn visie op het geheel. Uiteindelijk wil ik toch afsluiten met de beste wensen, heb een fijne feestdagen, bezoek familie en maak er wat leuks van komend jaar.

Volgende: Downloadgekte 03-'09
Volgende: Dakar 2009: Finstral Team Presentatie 11-'08

Reacties


Door T.net user 206724, dinsdag 23 december 2008 13:26

Hulde _/-\o_ ik herken mezelf hier helemaal in :p

Door T.net user janbo, dinsdag 23 december 2008 14:06

Helemaal mee eens, zal blij zijn als het weer voorbij is, wel fijne dagen gewenst

Door T.net user Heineken, dinsdag 23 december 2008 14:45

Die foto is groter dan de boom geloof ik...

Door T.net user Worran, dinsdag 23 december 2008 15:15

helemaal mee eens , het enige wat voor mij aan kerstmis waarde heeft is vrij/kroeg, de kerk ga ik nooit heen , alleen met een begrafenis en zelfs dan kan ik die pastoors niet uitstaan ;)

kerstmis is meer een grote massa verkoopapparaat geworden

Door T.net user EnderQ, dinsdag 23 december 2008 15:23

Veel feesten krijgen een eigen leven en worden gevierd zonder al te veel diepgang, als het plezier aan mensen geeft waarom niet? De geimpliceerde diepgang van het bestaan van alledag is niet haalbaar of in iedergeval erg inconfortabel, er zijn vele momenten waar kantekingen bij te zetten zijn. Dit feestmoment valt erg op vandaar dat mensen zich vaak gepolariseerd voelen t.o.v. van de commercie van zo'n collectief feest (die wel weer andere mensen eten kan verschaffen).
De kort door de bocht aanname van de bedelaars is wel erg makkelijk zo hoef je je niet betrokken te voelen niet dat ik het sentiment niet dichterbij heb staan dan het afkopen van het nadenken over de problematiek door 50 eurocent te geven, ook hier is er een polarisatie maar dan t.o.v. van de geimpliceerde traditie (lees misbruik maken van het de kerstgedachte geven aan minder bedeelde).

Leven met en het inzien van de tegenstrijdigheden van het leven is een teken van intelligentie. De beste wensen :)

p.s. dit stuk is reflectoir (lees: nadenken over de mijn inziens achterliggende ideeen met een ruime interpretatie marge)

Door T.net user Andros, dinsdag 23 december 2008 15:32

Ik kan hier serieus geen woord meer aan toevoegen. Jij leest mijn gedachten zeker?

Door T.net user gpXtreme, dinsdag 23 december 2008 16:25

Goed verhaal. Ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden, behalve dan je eerste bezwaar.
Of het je nu aanspreekt of niet; kerst (zoals dat nu gevierd wordt) staat in het teken van de geboorte van Jezus. Dat op de dag waarop nu kerst gevierd wordt vroeger een ander feest gevierd werd doet hier niets aan af. Als je zelf geen behoefte hebt om herinnerd te worden aan de oorsprong van kerst, dan zijn er voldoende mogelijkheden om kerst te vieren zonder last te hebben van de mensen die wel om die reden kerst vieren. Beetje vreemd dus dat je zegt bezwaar te hebben tegen het feit dat de kerk erbij gehaald wordt. Blijkbaar voel je jezelf toch wat ongemakkelijk omdat je wat diepgang in de kerstviering mist. (zeker gezien je christelijke opvoeding)
In plaats van jezelf bezwaard te voelen zou je ook weer eens in de kerk kunnen gaan kijken om te horen waar het bij kerst echt om gaat. (en dat is dus zoals je terecht opmerkt niet het commerciële gebeuren dat kerst in de loop der jaren geworden is)
Verder ook de beste wensen voor het nieuwe jaar en fijne feestdagen.

Door T.net user Arfman, dinsdag 23 december 2008 17:25

gpXtreme: liever dat je het hier doet dan bij mij aan de deur, met je gristelijke gezever.

Door T.net user Escovan, dinsdag 23 december 2008 18:31

Opletten!
Laten we hier niet verder in gaan op wat we wel of niet moeten geloven. Die discussies hebben in de geschiedenis alleen nog maar ellende opgeleverd. Ik heb mijn eigen visie en geloof en het is niet van belang of iemand anders die ook aan hangt. Heb respect voor elkaars mening en probeer niet elkaar te overtuigen op dit gebied a.u.b. want dan wordt mijn blog zo'n zooitje.

Door T.net user h.edink, dinsdag 23 december 2008 19:57

Wat is kerstfeest?
De huidige kerst zijn eigenlijk verschillende feesten samen gebundeld tot 1 feest:
-Kortste dagen zijn voorbij (Germanen)
-Christus geboorte (Datum is niet precies bekend en om de Germanen een alternatief te geven dezelfde 'dagen' gebruikt)
-Sociaal feest (Familie bezoeken enz.)
-Commercieel feest (Kerstman; cadeautje kopen; Uitgebuit door middenstand)

Juist doordat al die feesten door elkaar heen worden gevierd, krijg je het effect dat het feest minder interessant/leuk is geworden. Je hebt genoeg mensen die nu alles perfect willen hebben, zodat ze nu compleet gestrest rond lopen. Terwijl dat juist niet de bedoeling is.
Hoe kun je nou een rustige kerst hebben als je alles wilt doen? Eerst 's morgens naar de kerk dan familie(pa/ma/opa/oma?) ophalen, daarna allemaal hapjes maken voor de gasten. Daarna al gaan koken voor het kerstdiner, welke direct gevolgd wordt door cadeautjes uitpakken.
Volgens mij is dit het grootste probleem. Je moet gewoon niet alles willen.

Wat men viert op kerst laat ik i.v.m. discussie even achterwege, maar je zult denk ik moeten kiezen welke feesten je wilt vieren en hoever je het wil doorvoeren.

Door T.net user Thijs_O, dinsdag 23 december 2008 23:23

Tja, ik vind kerst een leuk feest om de gezelligheid. Ik heb niets met de kerk en ik zie kerst ook niet als het feest van Jezus ofzo. En waarom zou dat moeten? Iedereen moet vrij zijn om er zijn eigen interpretatie aan te geven, er is geen "universele" manier waarop kerst gevierd moet worden. Ik ben dus meer iemand van de 'moderne' kerstviering, met een kerstboom, lekker eten en veel gezelligheid.

Overigens vind ik het massaal versturen van kaartjes wel onzin: alleen mensen aan wie je anders inderdaad een kaartje zou sturen, zoals familie en goede vrienden, stuur je met kerst een kaartje. Niet allerlei vage mensen die je verder nooit spreekt. :)

Door amaris, woensdag 24 december 2008 08:59

heel mooie blog:) ik ben al lan een lurker van tweakers sites maar heb nog geen reactie nagelaten:)

moet wel even een kanttekening maken, Joel(noël in het frans;)) of Yule is op 20 december en niet op 25 december maar het verband tussen de twee blijft intact. kerstmis was in het leven geroepen om het heidense feest(dat overigens door kelten, germanen en andere stammen werd gevierd, de goden Wodan en Donar worden nu nog steeds in hedendaagse hekserij gebruikt) te doen vergeten en dient gewoon als vervanging. evenals halloween (all hallow's eve of samhain;)) en allerheiligen.

Door T.net user Valar, woensdag 24 december 2008 11:19

Je vergeet in je blog de kerstman erbij te halen ;). Mijn grootste ergernis van kerst is dat we met een in Amerika verbasterde Sinterklaas nu hier als Santa Claus weer terugkrijgen. Ik zeg: weg met de kerstman, lang leve Sinterklaas!

Door T.net user PCMedic, woensdag 24 december 2008 14:57

Als je de kerstfeest gaat analyseren op feiten en de geschiedenis, dan blijft er waarschijnlijk maar weinig over van het feest zelf.

Persoonlijk vindt ik de kerst het gezelligste periode van het jaar. Niet zo zeer om het commerciele gedoe of welk ander reden je in je blog hebt geschreven. Wat mij kerst zo aantrekt is het feit dan mensen rond deze tijd anders gedragen tegen elkaar. Mensen komen bij elkaar, gaan gezellige activiteiten organiseren of geven meer aandacht aan anderen wat je normaliter weinig van merkt. Het is de sfeer en de warmte wat kerst uitstraalt, wat ik zo leuk en gezellig vindt.

Zeg nou zelf. Als je een groep kleine kinderen samen kerstliedjes ziet zingen en aan hun gezichtjes kan aflezen dat zij in de kerstman geloven. Dat is toch gewoon onbetaalbaar en word jezelf toch ook een beetje warm van binnen.

Door T.net user BTownMadness, woensdag 24 december 2008 15:21

Klaas moet blijven, maar kerst zelf is geweldig. Met zn alle lekker eten, drinken, de gezelligheid etc etc Het is tenslotte wat je er zelf van maakt.

Door T.net user regmaster, woensdag 24 december 2008 15:25

@PcMedic
Wat mij kerst zo aantrekt is het feit dan mensen rond deze tijd anders gedragen tegen elkaar. Mensen komen bij elkaar, gaan gezellige activiteiten organiseren of geven meer aandacht aan anderen wat je normaliter weinig van merkt.
En dat is wat mij nu zo stoort, ook tijdens/na de jaarwisseling trouwens. Krijg je dus allemaal van die huichelaars op je af die je het hele jaar negeren of je het liefst naar de maan zien vliegen, maar met kerst & oud/nieuw moeten ze ineens sociaal doen.
Laten iedereen dat gewoon eens het hele jaar zijn i.p.v. die paar dagen.

Verder prima blog wat hetzelfde verwoord zoals ik erover denk. Zorg ook meestal dat ik in het buitenland zit met de kerst, is nu even niet gelukt. Volgend jaar dan maar weer.

Door T.net user elma_illusion, zaterdag 27 december 2008 21:17

Het valt mij toch op dat de mensen die reageren op dit mooi stukje schrijfwerk het er allemaal mee eens zijn.

Zou het zo kunnen zijn dat "tweakers" alles rationeel verwerken en dus niet zo makkelijk beïnvloedbaar zijn door anderen?

Ik ben blij dat er meerdere mensen zijn die hier zo over denken.

Door T.net user Mobster, dinsdag 30 december 2008 16:22

Blijkbaar hebben wij als maatschappij dat nodig.

Waarom 'vieren' we dodenherdenking? We zouden altijd moeten stil staan bij de mensen die sneuvelden tijdens de vele oorlogen en niet alleen op 4 mei.
Waarom stopt iedereen op 1 januari met roken en niet op de tweede maandag van juni? Je hebt toch geen datum nodig om jezelf een dodelijke gewoonte af te leren?
Waarom vieren we op 5 mei bevrijdingsdag? We zouden elke dag ons bewust moeten zijn van het geluk dat wij hebben in NL om in vrijheid te leven.
Waarom vieren we kerst? Naastenliefde zou iets moeten zijn wat we altijd uitdragen en niet alleen omdat het 25 december is.

Op al deze vragen is een makkelijk antwoord:

Omdat we het anders niet doen.

Door renzo, dinsdag 08 december 2009 19:19

wel mobster, op andere dagen ben ik ook lief.
Kerst is schijnheilig - heel vaak .een excuus. Die dagen leuk doen en aardig zijn, en andere dagen kunnen ze dan hun gang gaan .het is precies omgekeerd dan wat jij zegt!

Iets anders: Feestdagen zijn een feest voor mensen voor wie het gewone leven geen feest is valt me op, dus dan moeten ze verplicht leuk gaan doen die dagen. verplicht naar familie. ALLES moet die dagen.

Reactie formulier
(verplicht)
(verplicht, maar wordt niet getoond)
(optioneel)

Voer de code van onderstaand anti-spam plaatje in: